Basestoffer og funksjoner.

Posted: mai 23, 2010 in Kosthold

Det første jeg vil si er at folk må slutte å tenke negativt om ordet «diett». En diett er ikke nødvendigvis bare for å slanke seg og miste kroppsfett, det blir i dagens samfunn også brukt om de som har lyst til å gå opp i vekt på en riktig måte. Et bedre ord for diett er

«livsstil».

Kroppen består av 3 basestoffer: proteiner, karbohydrater & fett.

Så her kommer litt info om disse tre basestoffene, for dere som er enda ferskere enn meg i game’t 🙂

Proteiner:

Er ofte kjent som kroppens «byggesteiner», og nesten alle vev som finnes i menneskekroppen er bygd opp av dette vidunderlige stoffet. Nevner man ordet «muskelvekst», ringer det søt musikk i ørene på mange. I tilknytning til dette vakre ordet, kommer proteinene inn i bildet. Når man trener bryter man ned «proteinstrukturene» i musklene, altså de blir ødelagt, kroppen må reparere seg og bygge de opp slik at de blir sterkere og tåler mer motstand. For at dette skal skje på en god og effektiv måte, må kroppen få i seg nok av proteiner. Forskning viser at et høyt inntak av proteiner (balansert med riktig mengde fett og karb) øker forbrenning betraktelig, så det vil si at proteiner hjelper på muskelrehabiliteringen OG forbrenningen.

Så det er jo «berre» lekkert det:)

Karbohydrater:

Karbohydrater = Energi til kroppen, altså kroppens drivstoff.

Karbohydrater er viktig for å opprettholde alle funksjonene i kroppen, vi trenger det når vi tenker, går og vedlikeholder kroppen, vi trenger det i det hele tatt for å leve:) Så det er ikke dumt med karbohydrater. Men, det er et stort «men» her. Det finnes to typer karbohydrater, raske og trege. De raske karbohydratene fordeler en stor mengde energi til kroppen på en altfor kort tid. Dette vil gi kroppen et kort «energi-kick» og man føler seg pigg over en kort periode. Det som senere vil skje etter et kontinuerlig stort inntak av raske karbohydrater, er at kroppen tar til seg det meste av dette som fett. Grunnen til det er at kroppen ikke klarer å bruke all energien den får tilført på så kort tid, og resten blir dermed lagret som fett. Så er det nummer to, trege karbohydrater, kanskje ikke alltid dumt å være treg? I dette tilfellet fordeler karbohydratene energi til kroppen over lengre tid. Kroppen får ta tid til å konsumere og bruke opp energien den får tilført, og mindre går over til å bli fett.

Brus, godteri og masse sukker er FYFY !

Natur-ris, grovbrød er YUMYUM! 🙂

Fett:

Nødvendig? JA! Dette må folk skjønne for en gangs skyld. Fett har en del viktige oppgaver i kroppen. For eksempel er våre hormoner laget av fett og kroppens ledd blir smurt av fett, tenk hvordan oljen fungerer i en motor:) Med et lavt fettinntak vil kroppens prosesser stoppe opp og kroppen må kompensere dette med å bruke alt mulig fett den får i seg igjennom kostholdet. Fett skal inntas i riktige former, det vil si enumetta-fett og omega-fettsyrer. Hold dere unna transfett, som er det verste, transfett finnes langs gata ! Tenker på gatekjøkken ja ! !

Spiser man søppel blir man søppel.

Eat Well !

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s