Egenmassasje – «Trykket fra et rør, får muskulaturen til å slappe av»

Posted: mai 30, 2010 in Anatomi, Trening

Nå tenker jeg du lurer fælt på hva dette er?

En form for massasje du kan utføre på deg selv ! Men er det virkelig så enkelt?

Ja, i bunn og grunn er det det. Du bruker en gjenstand, en foam-roller, et rør av plast/hard papp, «man tager det man haver», rett og slett.

Når man bruker egenmassasje som oppvarming øker du fleksibiliteten i muskulaturen og bindevevet rundt muskulaturen, altså muskelfasciaen.

«Trykket fra et rør, får muskulaturen til å slappe av»

Muskulaturen

Det som gjør at denne form for oppvarming er så effektivt, er at når du legger et godt nok trykk på muskulaturen (som når du bruker en foam-roller, tennisball, medisinball etc) merker et muskelfenomen kalt «Autogenic inhibition» (2), den økte spenningen og sender ut hemmende signaler til muskelspindlene i kroppen. «Autogenic Inhibition» forklares nærmere ved at det er GTO, eller «Golgi Tendon Organs» (3) som merker denne spenningen i muskulaturen og sender signalene til muskelspindlene (1). Muskelspindlenes rolle i kroppen er å kontrollere lengden på musklene, og hvis lengden på en muskel blir altfor stor, vil spindlene få muskelen til å trekke seg sammen. Ved et altfor stort spenn kan en muskelstrekning være skadelig og det fine med GTO er at det da får muskelen til å slappe av.

Så ved å bruke egenmassasje som oppvarming vil du oppnå;

En reduksjon i muskelspenningen, siden trykket får muskulaturen til å slappe av. Og med en redusert muskelspenning vil fleksibiliteten og bevegeligheten øke drastisk, og samtidig som spenningen forsvinner vil du automatisk få en bedre blodsirkulasjon og restitusjonstiden din vil også reduseres.

Du får det rett og slett bedre:)

1:http://www.bio.ntnu.no/users/toralm/tekst/zo2050/kap15.htm

2:http://www.unmc.edu/physiology/Mann/mann15.html

3:http://courses.washington.edu/conj/bess/spindle/proprioceptors.html

Muskelfasciaen:

Muskelfasciaen er et lag med tynt bindevev som omgir hele muskulaturen i kroppen. Den strekker seg, bokstavelig talt, fra topp til tå, og der hvor selve muskulaturen stopper (utspring og feste) fortsetter fasciaen og lager et «skinn» rundt muskulaturen. Det vil si at jobben til fasciaen er å skape et behagelig og godt «miljø» for musklene, holde organene i kroppen på plass, gi blodårene og nervene en bevegelig «hylse» igjennom hele kroppen (siden de går igjennom og rundt muskulaturen i kroppen) og til slutt skal de overføre bevegelsen fra muskulaturen til det gitte benet de er festet i.

Fasciaen er en større kilde/faktor til bevegelse enn selve musklene. Musklene består av et feste og et utspring, mens fasciaen fortsetter. Den er elastisk og utrolig sterk, og det sies at muskelfasciaen skal ha styrken til stål. Det viser i noen studier at fasciaen også inneholder områder som er bevegelige og kan trekke seg sammen.

Så er det muskulaturen, eller fasciaen som skaper bevegelsen? Tenk litt på det:P

Det er ofte i fasciaen at problemer oppstår og ikke i selve muskulaturen, eksempler på problemer/dysfunksjoner i bindevevet;

-Krampe

-Avrivning

-Kompensasjon (Fører ofte igjen til dårlige holdninger, som igjen ofte fører til smerter og da gjerne kroniske smerter)

-Du taper en del av din bevegelsesmulighet

-Utmattelse, man blir jo sliten av å ha det vondt.

Grunnen til at jeg har skrevet om dette er at jeg først og fremst er i kontakt med Eirik Sandvik, som introduserte meg for dette fenomenet kalt; «egenmassasje».

Det virket i begynnelsen helt rart, men fant fort ut at det funket og skjønner nå, med treningen til Eirik, hvorfor jeg har hatt de problemene jeg har hatt.

Sier bare; «Tusen Takk» til Eirik og bøyer meg i støvet !

http://www.selfcare4rsi.com/fascia.html

http://nicktumminello.com/

Kennet Waale

Treningsentusiast!

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s