Astmatikere og trening.

Posted: juli 6, 2010 in Uncategorized

Mange astmatikere ender sin trening da de får pustebesvær, og mange foreldre tenker; Ånei, ungen min får et anfall, stopp å trene.

Men er dette riktig måte å gjøre det på?

For å forstå dette, må vi se på hverdagen til en astmatiker og hvor hardt dette kan være.

Hva er astma?

Astma er er kort og greit: en kronisk sykdom, eller betennelse i de nedre luftveiene. Symptomer som blir forårsaket av dette er: oppsvulmende slimhinner, slim i luftveiene, og hyperaktivitet. Hyperaktivitet i den form at luftveiene reagerer fort og lett på diverse faktorer og dermed trekker seg sammen, og det blir vanskeligere for deg å inhalere luft.

De klassiske symptomene på astma er: piping i brystet, slim i luftveier (tetthet) og hoste. Dette er grunnen til at astma ofte blir beskrevet som: «trange luftveier».

Et artig eksempel her kan jeg ta fra min egen barndom.

Det var en gang på barneskolen, hvor folk ikke helt skjønte hvorfor jeg måtte gjøre det jeg gjorde, og hvorfor alt var som det var. Jeg husker det som om det var i går; Vi skulle gjøre et eksempel ovenfor de andre elevene i klassen. Dette var et samarbeid mellom min fastlege og lærerne på skolen.

Alle elevene skulle ha på seg ytterklær, gå opp og ned på en stol i 10 min, mens de pustet gjennom et sugerør i munnen og klype over nesen. Jepp, da hadde de en anelse om hvordan det var og ha en kraftig diagnose av astma, en anelse!

Under er et bilde som viser gitt påstand:

«Normal luftveisåpning»     «Astmatikers luftveisåpning»

Men den dag i dag, er jeg i toppform både fysisk og mentalt. Astmaen er her enda, jeg bruker minimalt av medisiner (før måtte jeg ha medisinen 2-3 ganger om dagen for å kunne fungere) allergien også, men alt er så mye, mye bedre. Og det, takket være mengder og mengder av det jeg elsker, nemlig trening! Og i tillegg er det viktig å få oppsyn av profesjonelle leger, som hjelper deg med medisiner og behandling.

Alt handler om hva du vil med deg selv; Go Against the flow !

Så hva er det som faktisk skjer under et astma-anfall ?

– Du som har astma vil alltid (99% av tilfellene) ha den tilstedeværende betennelsen i luftveiene, det er ofte vanskelig å totalt kurere astma, det ligger alltid latent i kroppen.

– Når du som astmatiker kommer i kontakt med noen forskjellige stimuli som kroppen din reagerer på, vil luftveiene trekke seg sammen og slimhinnene svulme opp. Og det blir dermed, ganske logisk, vanskeligere for deg å puste.

– Stimulier som kroppen reagerer på, er ofte forskjellige fra menneske til menneske, men det er mange fellesnevnere som går igjen:

– Sigarettrøyk

– Steder med fuktige temperaturer og kraftige temperaturendringer

– Dyrehår

– Infeksjoner i luftveier, halsbetennelse etc.

– Pollen

Dette er bare noen eksempler, det er så utrolig mange til man kan nevne !

Astma er et såkalt reversibelt «syndrom», det vil si at det blir lettere å håndtere ved bruk av medisiner, altså at man setter det litt tilbake 🙂 Hvor reversibelt det er, kommer i stor grad ann på «graden» du har av Astma. Gradene bestemmes ofte fra mild til tung form for astma, se for deg en skala på 1-6, hvor en er mildest og 6 er tyngst.

En videre inndeling kan man gjøre, med tanke på hvor ofte og når man får anfall.

Som tidligere nevnt kan ikke astma (som oftest) kureres, men holdes i sjakk. En metode som ofte er brukt er medisinering, da i form av betennelsesdempende medisiner og luftveisåpnere.

Det er også prøvd ut alternative metoder for å behandle astmatikere og allergikere, men studiene viser at dette ikke har hatt noen signifikant innvirkning på pasientene (1).

Så vil det hjelpe med trening for astmatikere?

I stor grad, ja. Det er jeg selv et levende bevis på. Med riktig trening, medisinering og oppfølging i tidlige år, og oppfølging av dette i senere år, vil astmaen settes godt tilbake og det er mulig å fungere som en «normal» person, både fysisk og psykisk (ja, det påvirker faktisk noen psykisk også).

Så dere som lider av en, eller annen form for astma, IKKE stopp og tren! Lungekapasiteten må utvides for å holde deg oppe.

Og hvis du mister motivasjonen:  «Tenk på Thomas Alsgaard og Bjørn Dæhli, som begge hadde kraftige former for astma, har nådd toppen av toppen!»

Ikke ligg på latsiden, ha en aktiv hverdag !

1. http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1798&ID=6834

Kennet Waale

Kommentarer
  1. Athena sier:

    Hei!
    Takk så mye for en lang og interessant kommentar! Jeg har satt meg et mål om å klare dette, og det skal jeg !
    På treningsstudio som jeg er tilbyr dem automatisk hjelp, og dem stiller opp 100%, så det er det ingen fare med. Dessuten trener jeg i timer, og der gir dem ganske mye hjelp 😉
    Takk for masse tips – fått mye pes for at jeg spiseer for lite så det er jeg i full gang med å rette opp ; ) Bare håper jeg klarer å gjøre det riktig ; )

    klem

    • Hei igjen !
      Bare hyggelig å kunne være til hjelp. Stå på !
      Det er greit nok med automatisk hjelp osv, det er det på mange studioer, men husk å luke ut de som har mest peiling og ikke stol helt blindt på de. Ikke bind deg opp til en «type» trener, da vil man stagnere etterhvert. Variasjon er viktig. Ta deg til til å høre på hva de fleste har og si, les mye, bestill gjerne bøker om emnene du vil lære mer om, og bruk nettet til det det er godt for 😉
      Angående kostholdet ditt, så har Børge Fagerli en veldig kjekk filosofi: Karbohydrater i form av frukt og grønnsaker, spis alt av kjøtt (men hvis kjøttet har mer enn 10% fett pr 100 gram, tilsetter du ikke en ekstra fettkilde), og riktig fett i form av omega3, selolje, olivenolje osv;)
      Det funker veldig bra !

      Stå på !
      Lykke til, og håper alt ordner seg 🙂

Legg igjen en kommentar

